reklama

Ako nás školy učia neznášať čítanie

Čítanie a škola akosi idú dokopy. Väčšine z nás sa vynoria spomienky na čitateľské denníky a na tie haldy kníh, ktoré sme každý rok museli prelúskať. Väčšina kníh z povinného čítania vo mne nezanechala žiadnu hlbšiu odozvu. Dnes, po rokoch, sa nad tým zamýšľam a je mi ľúto, že naše školy aj naďalej takto fungujú. A hrozím sa toho, že aj moje deti budú musieť prejsť týmto systémom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (51)
zaciatky mozu byt dost narocne...
zaciatky mozu byt dost narocne... (zdroj: Anton Fric)

Povinná literatúra deťomčítanie viac znechucuje ako ich k nemu vedie. To množstvokníh je pri dnešnom hektickom spôsobe života problémprečítať, nieto ich ešte aj pochopiť. Podľa mojichkalkulácií má učiteľ slovenčiny poprivšetkých ostatných témach cca 25 minútna rozobranie diela z povinnej literatúry. Tí lepšísi na to vyhradia celú hodinu. Zvyšok hodín literatúryje venovaný memorovaniu dátumov a zoznamov diel odautorov, ktorých mená zabúdame ihneď po písomkea potom ešte raz, po maturite.

Horšie je, že ani po tzv. školskejreforme sa situácia nemení. Podrobnosti som k tomunevyhrabal, ale moji bývalí kolegovia, ktorí sazúčastnili „predreformačných“ školení, mito potvrdili. Rodičia sa aj naďalej môžu tešiť nadiktovanie či opisovanie čitateľských denníkov aneustálu vojnu so svojimi ratolesťami, ktoré výplodyslovenských a svetových klasikov vôbecnenadchýňajú. Hlvným dôvodom je to, žeim nerozumejú a ani im ich nemá kto vysvetliť. Napochopenie knihy ako je „Drak sa vracia“, „Peter a Lucia“ či„Živý bič“ treba čas, diskusiu, vedenie detí khľadaniu viacerých významových rovíntýchto kníh a to sa nedá zvládnuť za párminút. Na to treba hodiny a hodiny času. Povinnej literatúryje však priveľa a učitelia v zásade nemajú inúmožnosť ako robiť to, čo majú prikázané –znechucovať deťom čítanie. Keď nútite desaťročnéhofagana čítať Hájnikovu ženu alebo podobnésíce pekné, ale neskonale nudné dieloslovenského klasika, tak jeho záujem o čítanieiba ubijete. Aj takéto dielo by mohlo byť pre neho zaujímavé,keby mu bolo patrične vysvetlené a zrozumiteľne podané.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenie? Veľmi elegantné ajednoduché. Obmedziť povinnú literatúru natri-štyri diela za rok, tým sa poriadne venovať, prebraťich zo všetkých strán tak, aby ich deti pochopili.Stanoviť zoznam odporúčanej literatúry na základesmerovaného výberu detí. Tieto diela by nebolipovinné, mohli by však tvoriť látku niekoľkýchhodín literatúry kde by sa deti bavili o tom, čočítajú, prečo ich to zaujalo, čo im tá ktorákniha prináša do života a podobne. Zároveň by saučili diskusii a prezentovaniu a obhajobe svojich názorov. Toich na našich školách zatiaľ neučí nikto. Cieľomje u detí vyvolať o čítanie záujem, musiapochopiť eho význam a zmysel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O pár rokov začnem s čítanímexperimentovať s mojimi deťmi. Zatiaľ sme len v štádiuobčasného čítania si rozprávok, ale aj na tosú zatiaľ ešte primalé. Nateraz sme pri obrázkoch,ktoré ich bavia viac ako telka. Asi funguje prirodzenývýber. Možno väčšia intimita, ktorú s deťmipri pozeraní a čítaní knižiek máme aktorú zrejme všetky deti majú tak rady.

Čiže čítanie áno, alenie bezzubé a z donútenia. Lebo ináč nebudečítanie žiadne.

Anton Frič

Anton Frič

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalý učiteľ, aktívny rodič a fotograf. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu